• مهندس حامد رضایی 09120996450

    ساعات کاری: شنبه تا پنج شنبه از 8 صبح تا 6 بعدظهر ساعت تماس 8 تا 6

  •  

    شرق تهران / تهرانپارس/ جاده دماوند به سمت حکیمیه / بلوار بابائیان / خیابان پنجم شیدایی کوچه 7 شمالی پلاک 10 فقط دو تا تعمیرگاه رو به روی هم میباشد سوال کنید اشتباه نرید

علائم تمام شدن لنت ترمز خودرو چیست

Blog Images
علائم تمام شدن لنت ترمز خودرو چیست

لنت ترمز یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو می‌باشد که تقریباً در هر نوع وسیله نقلیه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. لنت های ترمز بعد از گذشت مدت زمان خاصی، ویژگی‌ های کاربردی خودشان به‌ طور کامل از دست می‌دهند یا به ‌اصطلاح، تمام می‌شوند. هنگامی ‌که لنت ترمز تمام شد، شما باید لنت های قدیمی را با لنت‌ های جدید تعویض کنید. علائم و نشانه ‌های گوناگونی وجود دارند که ممکن است به ‌عنوان علائم تمام شدن لنت ترمز شناخته شوند. شما در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعویض لنت ‌های خودتان اقدام کنید. قاعدتاً با استفاده از لنت های با کیفیت، شما برای مدت زمانی بیشتری نیاز به استفاده از خدمات تعویض لنت نخواهید داشت. ما در ادامه این مقاله بیشتر برای شما در رابطه با لنت ترمز خودرو صحبت کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

کارایی لنت ترمز خودرو چیست؟

قبل ‌از صحبت در رابطه با علائم تمام شدن لنت ترمز، اجازه دهید تا به طور کلی بررسی کنیم که لنت ترمز چیست و چه کاربردی دارد. لنت ترمز صفحه ای فلزی می‌باشد که یک نوع پد اصطکاک روی آن محکم شده ‌است. لنت‌ ها معمولاً با روش ‌های متفاوتی مثل پرچ یا چسب متصل می‌شوند و می‌توانند روند ترمز گیری را برای شما بهبود ببخشند. لنت ها با استفاده از نیروی اصطکاک و سایش به شما کمک می‌کنند تا خودرو را متوقف کنید. همین سایش همیشگی و مداوم باعث می‌شود تا ماده موجود به ‌عنوان صفحه استحکام لنت، ساییده شود. این روند آن ‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا به ‌اصطلاح لنت تمام شود. قاعدتاً هر چه صفحه اصطکاک استفاده ‌شده با کیفیت تر باشد، روند تمام شدن لنت ترمز دیرتر اتفاق خواهد افتاد. 

کارایی لنت ترمز خودرو چیست؟

بررسی علائم تمام شدن لنت ترمز 

فاکتور های گوناگونی  می‌توانند به ‌عنوان علائم تمام شدن لنت ترمز شناخته شوند. اما برخی از این فاکتور ها بسیار شایع‌تر و قابل تشخیص تر از انواع دیگر آن ‌ها هستند. قاعدتاً با توجه به وزنی که یک خودرو دارد، هنگام ترمز گیری و متوقف کردن، طبیعی است که مقداری از لنت ترمز ساییده شود. البته در هر بار ترمز گیری، بخش ‌های متفاوتی درگیر می‌شوند اما معمولاً

بیشترین آسیب به لنت ترمز وارد می‌شود. طبق تحقیقات انجام ‌شده بعد از حدود 10 ‌هزار کیلومتر رانندگی، شما باید برای تعویض لنت ترمز خودتان اقدام کنید. البته در برخی موارد، لنت های ترمز می‌توانند بیشتر از این‌ ها نیز دوام داشته باشند. اما اگر شما می‌خواهید از آسیب رسیدن به سیستم ترمز خودروی خود جلوگیری کنید، مطمئن حتماً بعد از پیمایش 10 ‌هزار کیلومتر، برای برطرف کردن برای تعویض لنت اقدام کنید. حال اجازه دهید در ادامه فاکتور هایی را بررسی کنیم که به ‌عنوان علائم تمام شدن لنت ترمزشناخته می‌شوند. 

بررسی علائم تمام شدن لنت ترمز

لرزش پدال ترمز 

اولین موردی که می‌تواند در لیست علائم تمام شدن لنت ترمزخودرو قرار بگیرد،

لرزش پدال می‌باشد. اگر لنت شما تمام شده باشد، بعد از پایان یافتن ترمز گیری شما شاهد لرزش پدال خواهید بود. البته به این موضوع توجه داشته باشید که در تمامی موارد لرزیدن پدال نشانه تمام شدن لنت نیست. اما به‌ هر حال این نشانه می‌تواند به اندازی کافی قابل ‌اتکا باشد. 

پایین آمدن کیفیت ترمز گیری 

از دیگر فاکتور هایی که می‌تواند به ‌عنوان علائم تمام شدن لنت ترمز مورد بررسی قرار بگیرد، پایین

آمدن کیفیت عملکرد ترمز می‌باشد. هنگامی ‌که شما به ‌اصطلاح نیش ترمز را از دست بدهید و مجبور شوید برای نگه‌ داشتن ماشین، پای خود را بیش ‌از حد روی پدال فشار دهید، کیفیت ترمز شما کاهش پیدا کردهاست. همین موضوع می‌تواند به شما نشان دهد که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است. همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که پایین آمدن کیفیت ترمز به‌ صورت مستقیم روی دیسک خودروی شما تاثیرات مخربی را می‌گذارد. پس اگر حس‌ می کنید کیفیت ترمز شما پایین آمده، در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعویض لنت ترمز اقدام کنید. 

شنیدن صدای سوت یا خرخر از لنت ترمز خودرو

شنیدن صدای سوت یا خرخر موارد دیگری هستند که به ‌عنوان علائم تمام شدن لنت ترمز شناخته می‌شوند.

هنگامی ‌که شما با ترمز گرفتن صدای جیغ یا سوت را از چرخ های خودتان شنیدید، یعنی باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعویض لنت ترمز اقدام کنید. علاوه ‌بر این موضوع، شنیدن صدای خرخر نیز هنگام ترمز گرفتن باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد. صدای خرخر زمانی ایجاد می‌شود که قطعه فلزی با روتور شما در تماس باشد. اگر شما در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعویض لنت اقدام نکنید، روتور خودرو آسیب می‌بیند و روند تعمیر روتور، روند پر هزینه‌ای نیست. 

انحراف خودرو 

یکی از خطرناک‌ترین علائم تمام شدن لنت ترمز، انحراف خودرو می‌باشد. به ‌طور کلی اگر لنت های شما با هم تمام شوند،

مشکلاتی مانند کشیدگی ماشین و انحراف ماشین اتفاق نخواهد افتاد. اگر لنت یک سمت خودروی

شما زودتر از لنت سمت دیگری تمام شود، کشیده ‌شدگی ماشین به سمت چپ و راست و انحراف آن،

اتفاقی کاملاً منطقی است. پس روند تعویض لنت ترمز تنها محدود به تمام شدن لنت ترمز نمی‌شود.

اگر لنت‌ های خودروی شما با یکدیگر ناهمسان و نابرابر باشند نیز، شما باید برای تعویض لنت‌ ها اقدامات

لازم را انجام دهید. زیرا در صورت عدم توجه به این نکته ممکن است با مشکلات زیادی مانند

تصادفات خطرناک برای شما به وجود بیاید. 

 لنت ترمز

جمع‌بندی 

فرقی نمی‌کند که شما تا چه حد در زمینه رانندگی حرفه‌ای هستید، مطمئناً بعد از تمام شدن لنت، 

با صرف نظر از نوع خودرو و درصد مقاومت آن، باید برای تعویض لنت اقدام کنید. لنت ترمز خودرو به ‌

عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو شناخته می‌شود زیرا مستقیماً با جان سرنشینان در ارتباط است.

علاوه ‌بر این موضوع، عدم تعویض لنت خودرو می‌تواند مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاورد.

هر چه شما از لنز های با کیفیت‌تر و بهتری استفاده کنید، قاعدتاً می‌توانید در مدت زمان بیشتری از

محصولات خریداری شده بهره ببرید. در میان تمامی فاکتور های گفته ‌شده، به این موضوع نیز دقت

داشته باشید که برای تعویض لنت ترمز خودرو حتماً به سراغ خدمات دهنده هایی بروید که در

زمینه کاری خودشان متخصص هستند و می‌توانند به‌ خوبی لنت‌ های ترمز شما را تعویض کنند.

مرکز تعمیرات ماشین وارداتی در تهران

تعمیرگاه رنو

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *